Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

View previous topic View next topic Go down

Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by Wak on 2010-01-05, 08:24

1. Ingin saya terangkan secara lebih terperinci pendapat saya berkenaan kegunaan kalimah "Allah" untuk agama yang bukan Islam.

2. Sebenarnya kontroversi ini bermula di waktu saya masih Perdana Menteri. Pendapat Kabinet pada masa itu ialah kegunaannya dalam kitab Injil adalah perkara yang sensitif. Perkara yang sensitif seperti ini tidak boleh diselesaikan dengan hanya merujuk kepada undang-undang.

3. Sebagai perbandingan agak mudah dirujukkan perkataan "kaum pendatang" kepada mahkamah, Tetapi ia adalah sesuatu yang sensitif yang tidak dapat diselesaikan oleh undang-undang.

4. Penyelesaian kontroversi berkenaan kalimah "Allah" juga tidak boleh dicapai dengan membuat rayuan kepada mahkamah rayuan. Undang-undang tidak mengambilkira soal sensitif atau tidaknya sesuatu, soal mencetuskan ketegangan dan permusuhan antara penganut-penganut agama yang berlainan. Undang-undang mengutamakan maksud undang-undang sahaja.

5. Sebenarnya kalimah "Allah" tidak terdapat dalam kitab Taurat atau Talmud Hebrew atau kitab Injil Kristian dalam bahasa Latin, Greek atau bahasa-bahasa Eropah. Nama bagi Tuhan dalam bahasa yahudi ialah "Yahweh", yang diterjemahkan kepada bahasa Inggeris sebagai "Jehovah".

6. Dalam kitab Injil, Jesus (Isa) dan God adalah sama. Tidak ada kalimah Allah dalam kitab Injil dalam bahasa-bahasa yang disebut di atas.

7. Dalam usaha menerangkan agama Kristian di kalangan orang Islam atau masyarakat yang mahir dengan agama Islam, perkataan God diterjemah kepada "Allah" supaya mudah difaham oleh pendengar.

8. Mungkin juga kalimah "Allah" dapat menyamakan agama Kristian dengan agama Islam kerana menyembah Tuhan yang sama. Dengan ini penerimaan agama Kristian oleh orang Islam boleh jadi lebih mudah. Terjemahan ini salah. Sepatutnya perkataan "Tuhan" digunakan untuk God.

9. Tetapi dalam agama Kristian terdapat konsep "Trinity" yang mana terdapat "God the Father, God the Son and the Holy Ghost". Jika dalam bahasa Melayu terdapat dalam kitab Injil atau syarahan berkenaan "Allah sebagai Bapak, Allah sebagai Anak dan Roh yang Suci", maka tentulah ini akan ditentang oleh orang Islam. Dalam Islam Allah tidak ada bapak, tidak ada anak. Ia tidak dilahirkan dan Ia tidak melahirkan sesiapa. Allah hanya satu. Ia tidak boleh disekutu dengan sesiapa.

10. Di Amerika Syarikat, orang Kristian yang sudah tidak teguh iman biasa berkata dan menulis, "God is dead". Apakah perasaan orang Islam apabila ini diganti denagn "Allah is dead"?

11. Di Semenanjung Malaysia kita tidak pernah mendengar orang Kristian menggunakan kalimah "Allah" apabila bercakap berkenaan God dalam bahasa Melayu. Kenapa pula kita sekarang akan mengguna kalimah ini?

12. Saya harap pihak Kerajaan berhati-hati dalam perkara ini supaya negara berbilang agama yang aman ini tidak menjadi tegang dan tidak stabil secara berterusan. Wallahua'lam.

Wak
Active Member
Active Member

Number of posts : 471
Registration date : 2008-12-17

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by Chian on 2010-01-05, 08:31

Well explained !

Chian
Active Member
Active Member

Number of posts : 551
Registration date : 2009-04-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by Wak on 2010-01-05, 10:00

Bersyukur ada pemimpin macam Tun, sentiasa mengambil perhatian kepada rakyat.

Very Happy

Wak
Active Member
Active Member

Number of posts : 471
Registration date : 2008-12-17

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by noble-man on 2010-01-05, 14:40

Dalam konteks kehidupan di Qatar, rakan-rakan beragama Kristian dari Egypt dan Iraq juga memanggil 'Tuhan' mereka 'Allah'. Tidak pula nampak ketegangan antara penganut Islam dan Kristian. Atau mungkinkah bangsa Arab ialah bangsa yg tidak sensitif terhadap Agama ???
Question

noble-man
Active Member
Active Member

Number of posts : 209
Registration date : 2008-04-21

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by Chian on 2010-01-06, 07:17

Nampaknya, teman kena belajar dan merujuk lebih banyak untuk komen isu ni.

Chian
Active Member
Active Member

Number of posts : 551
Registration date : 2009-04-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by DatukBendahara on 2010-01-06, 20:57

Tajuk ni tak sesuai diletakkan dalam category "Living in Qatar". Sepatutnya dalam "Politics and Current Issues".

Apa yang Datuk faham dari penulisan Mahathir ialah penggunaan Allah oleh kristian tidak sesuai dalam konteks di Malaysia. Bagi saya pula, seeloknya perkara ini dirujuk kepada Yusof Qaradawi kerana beliau berasal dari Egypt di mana penganut kristian di sana menggunakan Allah sekian lamanya. Semestinya beliau berpengalaman dalam menangani bentuk masalah yang timbul antara Islam dan kristian di sana.

DatukBendahara
Active Member
Active Member

Number of posts : 124
Registration date : 2008-04-01

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by Chian on 2010-01-07, 06:23

Menarik cadangan DatukBendahara. Hopefully our government has considered it and in the midst of approaching the mentioned well known scholar.

Chian
Active Member
Active Member

Number of posts : 551
Registration date : 2009-04-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by kutu_beramboi on 2010-01-07, 10:56

bila wujudnya perselisihan ... kalau tak salah kutu la eh ... jln terbaik adalah kembali kepada 2 perkara tu je ... dgn kembalinya setiap insan kepada 2 perkara tu ... insya-allah, semuanya akan jadi ok ... wallahualam...

kutu_beramboi
Active Member
Active Member

Number of posts : 597
Location : Qatar
Registration date : 2008-09-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by Chian on 2010-01-07, 11:00

Namun Bro ......... kena berilmu untuk mengupasnya dengan adil dan betul.

Chian
Active Member
Active Member

Number of posts : 551
Registration date : 2009-04-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by noble-man on 2010-01-13, 13:23

Semoga Artikel ini sedikit sebanyak dapat menjadi panduan untuk kita...

BLASPHEMY MOST FOUL


In the days leading to the decision of the case brought by the Titular Roman Catholic Archbishop applying to use the word Allah in the Malay version of the bible, the Muslim community sat muted whilst being schooled by the non Muslims on their own religion. At the helm of this muted movement were politicians including their ulamas, political alliances and Muslim intellectuals who all agreed that it is permissible for the use of the word Allah in the Catholic weekly Herald publication.

The first effect that we shall see from the decision of the Kuala Lumpur High Court dated 31.12.2009 allowing the Church to use the word Allah in their Malay language publication is the birth of Allah’s son. From now onwards, the Christian God in this new publication shall be referred to as “Allah” and Jesus Christ as “Anak Allah”.

The Muslim calendar, ie the Maal Hijrah for the year 1431 shall be well remembered by all Malaysians as the year where the trinity of Allah accompanied by “Anak Allah” shall be celebrated in the books of the Christians in the mother tongue of the largely Malay muslim populace and marked by the lunar eclipse event. In Surah Al Ikhlas, verse 1-4, Allah says ‘ Say: He is Allah, the One and Only; 2. Allah, the Eternal, Absolute. 3. He begets not, nor is he begotten; 4. And there is none like unto Him.

For the unlettered and unschooled in Islam, verse 3 simply means that Allah “does not give birth”, nor is “Allah given birth to”. It is incumbent for all Muslims, both lettered and unlettered, to uphold the sanctity of the concept of monotheism in Islam and never to allow Allah to be portrayed as having the attributes of a human being, the ability to beget a Son of which the echelons of the political community using Islam as their brand name in Malaysia have so easily facilitated and consented.

Those responsible for allowing this event to take place shall have to answer in their graves and in the hereafter for committing the greatest of all sins, “shirk” or polytheism of the highest degree. No argument can justify the usage of “Allah” and “Anak Allah” in any kitab here; yet those in a position to prevent this occurrence has shamelessly come to the defence of The weekly Herald to teach us how to pray to our ONE GOD.

What is the rationale for using the word “Allah” in the Christian books and how does this promote racial integration or even “One Malaysia”? If anything, this event draws the divide between the races even more. It is a deep shame that we have to live with for the rest of our lives, losing a battle that need not have been fought at all. It is not the fault of the Titular Roman Catholic Archbishop that we lost our pride and identity, we are our own doing. The pride of our community today fell due to treachery by those who fought and won political battles using the name of Islam. In the Quran, Allah warns us most of all against people who sell their religion. Allah says in the Quran, “..do not sell my religion for a paltry sum..”. In this case before us, the situation involved is even worse, they sold their religion for free.

Zainul Rijal Abu Bakar

Presiden

Persatuan Peguam Peguam Muslim Malaysia

noble-man
Active Member
Active Member

Number of posts : 209
Registration date : 2008-04-21

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by Farid Fadzil on 2010-02-02, 14:51

surah al ikhlas dgn al kafirun.....kalau kita betul2 faham dgn pegang dgn surah2 ni.... insyallah kita dah tahu apa nak jawab.... dtg la ikut mana besar mana, dari mana sekali pun......alangkah baiknya jika media kita amil kesempatan ini untuk menerangkan ayat2 ini disamping mengukuhkan iman sesama kita... hmm pada pendapat saya la....ahad!

Farid Fadzil
Newbies
Newbies

Number of posts : 9
Registration date : 2009-10-20

View user profile

Back to top Go down

Re: Dr. Mahathir bin Mohamad: KONTROVERSI KEGUNAAAN KALIMAH "ALLAH"

Post by Sponsored content Today at 18:39


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum