Kisah Seruling Ajaib

View previous topic View next topic Go down

Kisah Seruling Ajaib

Post by silver16v on 2010-01-04, 15:25

Cerita Dongeng Dahulu Kala

Ini cerita dongeng untuk kanak2 dewasa.

Alkisah pada zaman dahulu ada dua orang pemuda tinggal dipinggir sebuah hutan. Kerja mereka hari2 masuk hutan cari rezeki. Dari pagi hingga ke petang baru balik kerumah.

Satu hari sedang mereka berjalan mereka bertemu seorang lelaki tua (datok kebayan agaknya) sambil memegang satu seruling buluh. Apabila ditanya seruling buluh itu mempunyai hikmat tersendiri. Jika ditiup semua benda yang bergerak akan berhenti bergerak kecuali orang yang tertentu sahaja. Kedua pemuda itu minta kebenaran untuk memiliki seruling itu. Datok kebayan setuju memberi seruling itu sambil memberi ingatan supaya berhati2 bila menggunakan nya.

Sambil mengucapkan terima kasih mereka beredar dari situ dan meneruskan perjalanan. Dalam perjalanan mereka berjumpa bermacam2 binatang...rusa, pelandok, badak dan macam2 binatang. Bila ditiup saja seruling itu kaku lah binatang tersebut. Jadi senang lah mereka untuk menangkap binatang yg mereka inginkan. Apa bila ada binatang buas yang ingin menerkam, akan kaku bila seruling ditiup .Begitu lah jadinya hingga menjadi satu permainan kepada mereka. Mereka bertambah bebas hidup dihutan tersebut.

Satu hari mereka keluar seperti biasa. Tiba2 mereka terserempak dengan seekor harimau yang besar tapi dah terlalu tua, lemah ,berjalan pun tak larat dah lama tak dapat mangsa. Mata nya pun terkebil2. Walau pun tak larat nak terkam tapi ada keinginan nak serang mereka. Pemuda tadi hanya relak menanti dengan seruling ditangan. Harimau itu sambil terhegeh2 merangkak2 menghampiri mereka. Apabila harimau makin hampir pemuda terus meniup seruling itu..tetapi harimau terus juga perlahan2 mara kearah pemuda tersebut. Berkali2 seruling ditiup tapi tidak berhasil harimau terus mara kehadapan terus menghampiri pemuda tersebut dan mencakar nya hingga pemuda itu rebah dan terus dibahamnya pemuda itu. Kawannya sempat lari selamatkan diri.

Persoalan nya kenapa harimau itu terus dapat membaham pemuda itu?

Setelah disiasat oleh datok kebayan didapati harimau itu harimau tidak boleh mendengar (pekak)..harimau dah tua. Dia tak dapat nak dengar bunyi seruling itu.

silver16v
Active Member
Active Member

Number of posts : 360
Location : Doha
Registration date : 2008-04-01

View user profile http://www.malaysiaqatar.com

Back to top Go down

Re: Kisah Seruling Ajaib

Post by kutu_beramboi on 2010-01-04, 15:44

silver16v,
kalau tak salah kutu, ada sambungan cite ni... mamat yg kena baham tu akhirnya dpt lepas kan diri ... dan alhamdulillah, dia cuma dicakar saja tanpa digigit .. soalannya kenapa dia tidak digigit oleh harimau tua tu .. jawapan dia adalah harimau tua tu dah takde gigi .. pasal dah tua ... heheheee...

kutu_beramboi
Active Member
Active Member

Number of posts : 597
Location : Qatar
Registration date : 2008-09-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Seruling Ajaib

Post by Chian on 2010-01-05, 07:29

So moral of the story ......... kalau berdepan musuh yang tak lut jugak dengan senjata yang kita biasa guna ........ baik cabut cepat2 ? Jangan tunggu ?

Chian
Active Member
Active Member

Number of posts : 551
Registration date : 2009-04-05

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Seruling Ajaib

Post by silver16v on 2010-01-05, 07:31

kahx3 lawak gak sekali-sekala terbaca lawak jenaka dari internet nih..

silver16v
Active Member
Active Member

Number of posts : 360
Location : Doha
Registration date : 2008-04-01

View user profile http://www.malaysiaqatar.com

Back to top Go down

Re: Kisah Seruling Ajaib

Post by Wak on 2010-01-05, 07:56

Kalo cerita Labu & Labi...namanya Harimau Malaya..tak ada ekor..ha..ha ha.

Wak
Active Member
Active Member

Number of posts : 471
Registration date : 2008-12-17

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Seruling Ajaib

Post by kutu_beramboi on 2010-01-05, 08:11

Laughing

kutu_beramboi
Active Member
Active Member

Number of posts : 597
Location : Qatar
Registration date : 2008-09-10

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Seruling Ajaib

Post by rizi the doll on 2010-01-05, 09:42

labi mati makan limau....

rizi the doll
Active Member
Active Member

Number of posts : 347
Age : 37
Registration date : 2008-11-18

View user profile

Back to top Go down

Re: Kisah Seruling Ajaib

Post by Sponsored content Today at 20:00


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum