Fwd : Petua Rasulullah S.A.W.

View previous topic View next topic Go down

Fwd : Petua Rasulullah S.A.W.

Post by silver16v on 2008-05-10, 08:24

Antara petua Nabi kita.

Tahukah anda mengamal minum secawanair teh "O" setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. IsyaAllah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan (memang terbukti keberkesanan).

Al-Quran juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:

1. Mandi awal pagi sebelum subuh @ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap ke dalam badan boleh mengurangkan lemak berkumpul. Kita boleh saksikan org mengamal mandi awal pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit. (susah nak kena sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening @ migrin. Ini terbukti oleh para saintis y! g membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud, maka darah akan mengalir ke ruang berkenaan.

4. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu, dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di manadalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindakan balas biokimia yng terhasil yg boleh merosakkan usus kita.

5. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).

silver16v
Active Member
Active Member

Number of posts : 360
Location : Doha
Registration date : 2008-04-01

View user profile http://www.malaysiaqatar.com

Back to top Go down

Re: Fwd : Petua Rasulullah S.A.W.

Post by noble-man on 2008-05-14, 21:58

No. 4 tu kurang faham sikit lah.

Kalau kita makan nasi, beras tu kan makanan darat, jadi makan nasi dengan ikan tu macam mana pulak ?

noble-man
Active Member
Active Member

Number of posts : 209
Registration date : 2008-04-21

View user profile

Back to top Go down

Re: Fwd : Petua Rasulullah S.A.W.

Post by silver16v on 2008-05-15, 07:10

agaknya apa yang dimaksudkan ialah makanan dari laut itu ikan dan makanan dari binatang darat eg. daging lembu, susu lembu etc.

Kena cari org yang arif pasal hadith utk bagi ulasan yg betul.

Wallahualam.

silver16v
Active Member
Active Member

Number of posts : 360
Location : Doha
Registration date : 2008-04-01

View user profile http://www.malaysiaqatar.com

Back to top Go down

Re: Fwd : Petua Rasulullah S.A.W.

Post by hudish on 2008-05-15, 22:10

Yang di maksudkan dengan no 4 itu ialah protein. Saya ada tengok rancangan kat TV pasal nutrition ni. Katanya tak advisable kita campurkan protein dari pelbagai jenis haiwan berbeza dalam satu santapan. sebabnya rates of digestionnya lain-lain. so masuk sekali enzyme enzyme yang nak digestkan makanan pun pening. kalau tak silap saya meat yang paling lambat digest. gitulah lebih kurang

hudish
Active Member
Active Member

Number of posts : 23
Registration date : 2008-04-03

View user profile

Back to top Go down

Re: Fwd : Petua Rasulullah S.A.W.

Post by Sponsored content Today at 15:42


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum